Öka din självkänsla genom att använda dessa 5 strategier för att hantera svåra situationer och känslor (1 minuts läsning)

Öka din självkänsla genom att använda dessa 5 strategier för att hantera svåra situationer och känslor (1 minuts läsning)

Här fortsätter inlägget “Öka din självkänsla genom att använda dessa 5 strategier för att hantera svåra situationer och känslor” med hur du kan öka din självkänsla genom att hantera dina tankar och känslor.

Öka din självkänsla genom att använda dessa 5 strategier för att hantera svåra situationer och känslor:

Detta inlägg sammanfattar de fem mogna försvarsmekanismerna enligt psykiatern Vaillant. Att använda dem för att hantera svåra situationer, tankar och känslor hjälper oss att medvetet anpassa oss:

Förväntan är att hantera en stressig händelse genom att mentalt identifiera scenarier samtidigt som man kommer ihåg att obehaget kommer att passera, tidigare erfarenheter av att ha överlevt liknande situationer och att smärtan kommer kunna hanteras.

Altruism är när vårt beteende och handlingar syftar till att gynna någon annan snarare än oss själva.

Humor pekar på de roliga eller ironiska aspekterna samtidigt som vi inte tar oss själva för allvarligt. Detta hjälper oss att ta in, acceptera, härda ut och anpassa oss till en oroande situation.

Sublimering förvandlar oacceptabla impulser, tankar och känslor till mer acceptabla tankar och aktiviteter. Sublimering används ofta i humor och fantasi.

Undertryckande innebär att trycka in utmanande känslor och tankar i det omedvetna vilket hindrar oss från att bli medvetna om dem. Undertryckande är ett medvetet val att inte tänka eller agera.

Mer om hur du kan stärka din självkänsla i nästa inlägg. Se även gratisbloggen eller kursen Stärk din självkänsla och utveckla din inre trygghet på https://jennyrappblifri.se

Mer information:

Har du frågor du önskar svar på kan du skriva dem i kommentarsfältet. Maila mig på jennyrapp@jennyrapp.com 

Hitta mer inspiration om hur du blir fri med psykologi på bloggen: https://www.jennyrappblifri.se/blogg/ 

eller på Instagram: https://www.instagram.com/jennyrappblifri/

Temabibliotek på den engelska bloggenhttps://www.jennyrapp.com/

Kurser i personlig utveckling på https://jennyrappblifri.se:

Stärk din självkänsla & utveckla din inre trygghet

Bli fri från stress

Bli fri från utmattning & få nya krafter

HSP: Följ ditt inre – Hantera känslor, tankar & behov

Personlig utveckling: Bli fri med kraftfulla insikter i psykologi

Relationer & inre styrka: Skapa livsbalans & nå din potential

Öka din självkänsla genom att använda dessa 5 strategier för att hantera svåra situationer och känslor
Öka din självkänsla genom att använda dessa 5 strategier för att hantera svåra situationer och känslor

#självkänsla #försvarsmekanism #stress #stolt #känslor  #självkänsla #wwwjennyrappblifrise #stresshantering #utbränd #utmattning  #acceptans #självförtroende #ACT #lugn #medvetennärvaro #hälsa #livskvalitet #livsglädje #sundavanor #psykologi #självhjälp #måbra #vila #lycka #harmoni #motivation #inspiration